donderdag 9 januari 2014

Maakt U deze Kostbare Vergissing omdat een Strategisch Marketingplan Ontbreekt?

Ondernemer Jane is al een tijd online actief, ze heeft een website, Twitter, LinkedIn en Facebook. Dit kost haar niet alleen veel tijd, maar het levert ook te weinig op.
 
Ze gaat met content marketing beginnen en heeft van Tim begrepen dat ze eerst een strategisch marketingplan nodig heeft om haar doelstellingen te realiseren. 
 
Tim, schuift weer aan en doet wat suiker in zijn koffie en zegt, ‘weet je, overal zie ik dat bedrijven teveel online activiteiten tegelijk doen, zonder duidelijke doelstellingen. Er wordt impulsief gekozen voor het idee van de week om doelgroepen tactisch te benaderen.’ 

‘Ja,’ zegt Jane, ‘herkenbaar; wij zij ook impulsief. We horen op een seminar iets nieuws of lezen erover en we gaan die tactiek gelijk proberen. Het gevolg is wel dat we nu verschillende websites bijhouden en actief zijn op sociale media zoals Twitter, LinkedIn en Facebook. En twee maanden geleden zijn we ook nog begonnen met Google+, omdat iedereen het erover heeft.’

‘Precies, je zet wel tactieken in die veel tijd kosten, maar een strategisch marketing plan ontbreekt.’ zegt Tim.


‘Is een strategisch marketingplan niet te moeilijk voor ons?,’ vraagt Jane, ‘We zijn een klein MKB bedrijf.’

‘Nee hoor, het lijkt ingewikkeld en voor grote bedrijven,’ zegt Tim met een glimlach. ’In werkelijkheid is het niet veel meer dan bepalen wie je ideale klant is en via welke kanalen je daar meer van gaat vinden.’

‘Dus,’ zegt Jane, ‘een strategisch marketing plan is iets anders dan het bepalen van een visie en missie?’

‘Yep,’ zegt Tim. ‘Door een strategisch marketing plan te ontwikkelen maak je keuzes, het geeft focus. Je kiest kanalen, onderzoekt zoekwoorden, stelt meetbare doelen vast, bepaald tactieken voor conversie en zet een planning op.’

Dus,’ zegt Jane, ‘wil ik mijn bedrijf snel meer resultaten bezorgen dan heb ik focus nodig. Ik maak eerst een strategisch plan en gebruik dan pas tactieken.’

‘Yep,’ zegt Tim.

‘Ok, maar kan jij mij daarmee helpen?,’ vraagt Jane.

‘Yep, dat is mijn vak.’ zegt Tim met een knipoog. ‘Ik kan je zij-aan-zij helpen, samen doen we het benodigde werk.’

‘Dank je voor deze tip, zegt Jane. ‘Dit kan ik prima gebruiken nu ik met content marketing ga starten.’

photo credit: edkohler via photo pin cc


~-~


Ronald Kloots van Content Marketing WizardOver Ronald Kloots
Ronald is oprichter van Content Marketing Wizard. Hij zorgt ervoor dat oude school MKB bedrijven in korte tijd transformeren naar Content Marketing Wizards. Bedrijven die weten hoe Aandacht te krijgen voor hun expertise en door Aandacht te geven een stroom aan opdrachten genereren.


Gerelateerde artikelen



Deel dit met je sociale netwerk 

0 x commentaar:

Een reactie posten