dinsdag 22 september 2015

Lead Generation: Hoe maak je klanten van de bezoekers van je website?



Je bent zelfstandige. Je hebt een website. En een paar accounts op facebook, Linkedin, twitter, pinterest of andere social media. Met als doel om jezelf te presenteren en klanten te werven. Prima! 

Maar hoe zorg je er nou voor dat jouw online bezoekers daadwerkelijk klanten worden? Hoe zorgt je voor lead generation met je website.

Door een relatie met je bezoekers op te bouwen!

Het lead generation probleem


Het is bewezen dat bezoekers van je website binnen drie seconden besluiten of ze blijven of verder gaan. Drie seconden! Vervolgens verlaat 95% van die bezoekers je website weer zonder iets gekocht te hebben. 

Meestal zijn ze namelijk sites aan het vergelijken. Eigenlijk formuleren ze ‘al surfend’ hun probleem. 

Ze zijn namelijk op zoek naar ‘iets’: een vakantiebestemming, een oplossing voor overgewicht, een goedkope schilder of een nieuwe outfit. 

Ze twijfelen nog of ze naar het onbekende KroatiĆ« gaan of toch weer voor Spanje kiezen, of ze gaan sapvasten of een personal trainer nemen, alleen de voorgevel zullen laten doen of het hele huis, een jurkje naar dat feest aantrekken of een kek jasje.  Kortom: ergens in dit proces maken ze een keuze. 

Het is handig om dit proces een beetje te sturen zodat ze weer bij jouw website uitkomen.

Bouw een mailinglist


Hoe doe je dat? Door een relatie op te bouwen met je bezoekers! En dat doe je weer door e-mails te sturen waarin je over jezelf vertelt, over het product dat  je aanbiedt en welk probleem je daarmee oplost.

Daarvoor heb je dus de e-mailadressen van je bezoekers nodig. En hoe krijg je die? 

Door te vragen of je bezoekers die ergens op je website willen invullen. Dat doen ze natuurlijk niet zo maar. Waarom zouden ze? Ze ontvangen al genoeg spam!

Aanbevolen voor jou:

Geef iets weg!


Er moet dus iets tegenover staan.  Daarom bied je een digitaal presentje aan. Je geeft iets weg. Gratis. In ruil voor het e-mailadres. Zo’n weggever is een prachtige promotie van jouw expertise. Je geeft iets waardoor ze meteen ervaren dat jij wellicht kan bieden waar zij naar op zoek zijn. Je geeft dus iets van waarde!


Denk aan:


  • een handige online tool waarmee je tijd bespaart
  • een heldere handleiding hoe je een (gratis) online tool installeert en gebruikt
  • een uitgewerkte (anonieme) case-study
  • een link naar een interessante video/website/song/concert
  • een bijzonder recept
  • een voorbeeldtekst voor een websitepagina/offerte/nieuwsbrief
  • een gratis app
  • 5 oefeningen om… te krijgen/ te behouden/los te laten
  • een kleurplaat (om mindful in te kleuren)
  • een recensie van een boek/ film/ documentaire
  • gratis 30 minuten skype consult
  • 10 tips om… beter/gemakkelijker/ sneller/ goedkoper ...
  • een verslag van een bijeenkomst/lezing/workshop
  • een stappenplan voor het inrichten van kleine ruimtes/kweken van tarwegras
  • top 5 interessante boeken/besparingstips/ energieboosts/ inspiratieplekken
  • een uitnodiging voor een webinar

Zorg voor direct effect


Houd het wel simpel en kort! Geef iets dat binnen 5 minuten gelezen kan worden en snel effect heeft. De ontvanger moet er meteen iets bij ervaren: herkenning, opluchting, interesse, vertrouwen, plezier. Dan is de eerste indruk gemaakt, de nieuwsgierigheid gewekt en de basis van het kennismakingstraject gelegd.

Word zichtbaar


Wees niet bang om te geven! Maak je geen zorgen over de concurrent die zo in je keuken kan kijken. 

Of over het meermaals geven van dezelfde informatie. Dat voorkom je toch niet.  Het doel van het geven is dat je zichtbaar wordt en mensen daadwerkelijk met jouw product of dienst kunt gaan helpen!


Heb je geen idee welk presentje jij zou kunnen geven?
Boek een GRATIS Expert Sessie 
met Ronald Kloots en laat je helpen!

Geschreven door Lizzy de Wilde